Social Media op de werkvloer, tijdsverspilling nummer 1

  • Digi
  • maart 28, 2017
  • Comments Off

Werkgevers komen er tegenwoordig niet meer onderuit. Het is heel normaal geworden, bijna een gewoonte en voor sommigen misschien zelfs wel een verslaving. Waar het hier om gaat is social media en het gebruik daarvan op de werkvloer. Social media is niet meer weg te denken en het is een prachtig iets. Het verbindt mensen, het verrijkt mensen, het is leuk om de tijd mee te verdrijven, maar onder werktijd is het ander verhaal. Uit onderzoek blijkt dat een werknemer iedere 10 minuten afgeleid wordt door social media. En per dag is men bijna een uur kwijt aan alleen Facebook. Dit zal uiteraard niet op iedereen van toepassing zijn, maar het geeft enigszins weer hoe dit tijdsverdrijf een plek in het dagelijks leven heeft gekregen.

Lijdt het werk eronder?

Het werk hoeft niet te lijden onder het gebruik van bijvoorbeeld Facebook, Twitter en Whatsapp onder werktijd. Als dat wel zo is kun je jezelf als werknemer afvragen of je wel goed bezig bent. Wanneer je niet gelukkig bent op je werk is de verleiding groot om te gaan Whatsappen of Facebooken. Echter maak je jezelf dan niet geliefd bij de baas omdat ten eerste je motivatie ver te zoeken is en je ten tweede je werk gewoon links laat liggen omdat je Twitteren belangrijker vindt. Maar ook als je wel met plezier je werk doet liggen er appjes op de loer. Social media op de werkvloer is gewoonweg niet handig als het aankomt op productiviteit van de werknemer, maar het is bijna onvermijdelijk. Waar ligt de grens van het gebruik van social media op de werkvloer?

Vriend of vijand?

Het verbieden van social media op de werkvloer is niet haalbaar. Het moet nu eenmaal kunnen worden ingezet voor zowel zakelijke als persoonlijke doeleinden. Als werkgever moet je beperkt gebruik toestaan en er niet te krampachtig over doen. Je hebt er niet de volledige controle over en juist als iets verboden wordt, gaat men het stiekem doen. Als werkgever kun je het beter bespreekbaar maken en duidelijke regels opstellen zodat alle partijen weten waar ze aan toe zijn. Als werknemer zou je je telefoon bijvoorbeeld op stil kunnen zetten en je voornemen alleen erop te kijken wanneer je naar het toilet gaat of wanneer je pauze hebt. Misschien zijn er collega’s die deze uitdaging samen willen aangaan. Het is voor iedereen lastig, maar uiteindelijk plukken werknemer en werkgever er de vruchten van.

Previous «
Next »