Wat houdt het E-fulfilment proces in

  • Digi
  • april 29, 2017
  • Comments Off

E-fulfilment staat voor alles wat er gebeurt in een bedrijf de bij de bestelling van een product. Dit geldt voor warenhuizen en online winkels. E-fulfilment zorgt ervoor dat alles, van de bestelling, over de verpakking, tot de verzending naar het juiste adres, vlekkeloos verloopt. Het klinkt eenvoudig. Maar omdat elk bedrijf anders is, varieert het verloop van dit proces, afhankelijk van het soort bedrijf en de producten die moeten geleverd worden. Het internet heeft geleid tot een aantal veranderingen. In veel bedrijven die een sterke e-commerce component hebben, kan e-fulfilment ook zorgen voor het online bijhouden van inventarissen, het activeren van nieuwe accounts voor onlineklanten en het beheren van de klantenlijsten.

Verschillende manieren van werken

Bedrijven hanteren E-fulfilment op verschillende manieren. Sommige bedrijven doen het met eigen personeel en anderen besteden het uit aan derden. De meeste nieuwe bedrijven proberen eerst alles zelf te doen. Voor kleine bedrijven is dit een goede keuze omdat het kostenefficiënt is. Als het bedrijf groeit moet er nagedacht worden over hoeveel tijd de medewerkers moeten besteden om alles zelf te doen. Over het algemeen is de tijd dan rijp om taken uit te besteden en de medewerkers zich meer te laten concentreren op andere gebieden, zoals productonderzoek en ontwikkeling, verkoop en marketing enzovoort.

Er zijn momenteel tientallen e-fulfilment centra in het hele land die volgende diensten kunnen aanbieden:

Inventaris en aanvulling van de winkel

Uw fulfilment center moet je inventaris bijhouden en nieuwe producten bestellen bij verschillende leveranciers wanneer de voorraad geslonken is. Meestal zult u zelf online de inventaris kunnen opvolgen.

Orderverwerking

Wanneer uw bedrijf een order ontvangt van een klant, kan u dit doorgeven aan het fulfilment center. Zij zullen ervoor zorgen dat het juiste product gevonden wordt, verpakt en verstuurd wordt naar de klant. De inventaris wordt automatisch aangepast. Bij grotere fulfilment centra verloopt dit proces volledig geautomatiseerd.

Retourzendingen en omwisseling

Het fulfilment center zal zorg dragen voor alle teruggestuurde producten en verzoeken voor omwisseling opvolgen. Dit hangt af van het beleid van uw bedrijf. De geretourneerde artikelen worden gecontroleerd om te bepalen of ze verder kunnen worden doorverkocht.

E-fulfilment is heel belangrijk geworden

De concurrentie is hevig in de huidige e-commerce en veel bedrijven maken speciaal gebruik van e-fulfilment als een manier om zich te onderscheiden van hun concurrenten. Er zijn fulfilment bedrijven die zorgen voor cadeauverpakkingen en personalisatie van bestellingen. Het is immers hun verantwoordelijkheid dat de klant het gevoel heeft een persoonlijke interactie te hebben met uw bedrijf. Goede E-fulfilment is een cruciaal onderdeel geworden voor talrijke bedrijven.

Previous «
Next »