De dagelijkse realiteit van openstaande facturen

  • Digi
  • juli 18, 2025
  • Comments Off
accounts receivable management

Ondernemen is bouwen. Ik heb mijn bedrijf vanaf de grond opgebouwd, met vallen en opstaan. En ik vind ook best dat ik mag zeggen dat ik daar trots op ben. Als je ziet wat ik samen met mijn medewerkers hebt neergezet, ja, dan mag je volgens mij gerust meer dan alleen maar bescheiden zijn. Elke dag zet ik me met volle overtuiging in om mijn onderneming te laten groeien. Want mensen rekenen op me: mijn klanten verwachten kwaliteit, en ze verwachten dat ik mijn producten op tijd lever. Anders komen ze in de knel. En ik zorg ervoor dat alles blijft draaien – zelfs als de marges soms best dun zijn (zeker nu met de inflatie van de afgelopen jaren) en de vaste lasten hard groeien. Daarmee zijn openstaande facturen niet zomaar een detail, maar een gevaar voor alles waar ik hard voor heb gewerkt. Zeker wanneer het om grote orders gaat.

Het is en blijft frustrerend om te zien dat geld waar je recht op hebt, na het leveren van gewoon kwalitatief goed werk, resultaten waar je je hard voor hebt gemaakt, niet altijd vanzelf binnenkomt. Dat mensen niet gewoon betalen. Het najagen van betalingen slurpt tijd en energie – tijd die ik liever investeer in mijn mensen en mijn bedrijf. Maar het is lastig. Altijd voel ik die twijfel of ik klanten niet te vroeg aanspreek op hun verplichtingen. En bij meerdere herinneringen is er altijd die aarzeling of ik niet op een gegeven moment te fel reageer. Maar aan de andere kant: het is mijn verantwoordelijkheid om het bedrijf financieel gezond te houden. Om te zorgen dat mijn mensen op tijd betaald worden. En om het uiteindelijk ook overeind te houden. En ja, die stress van die onbetaalde rekeningen, dat gevoel van machteloosheid als klanten niet reageren, dat kent iedere ondernemer denk ik wel. Daarin ben ik niet alleen. Het zoeken naar oplossingen is echter wel een inidividueel pad.

accounts receivable management

De zoektocht naar balans en professionaliteit

Accounts receivable – om maar even een mooi anglicisme erin te gooien dat langzaam onderdeel is geworden van de Nederlandse taal – is voor mij geen bijzaak, maar iets wat het verschil maakt voor mij, mijn ondernemers en uiteindelijk ook mogelijk voor mijn zaak an sich. Je wilt zakelijk blijven, zonder de menselijke maat uit het oog te verliezen. Herinneringen sturen, bellen, mailen, aanmaningen versturen: het hoort erbij. Liever doe ik het niet. Het is misschien ook niet helemaal 100% waar mijn kracht ligt. En als het escaleert, kost het niet alleen geld, maar ook energie die ik liever in de verdere groei van mijn bedrijf zou steken. In het ontwikkelen van nieuwe, betere producten. In het zorgen dat mijn klanten tevreden zijn en blijven. Dus ja, die onzekerheid of een factuur ooit nog betaald wordt, dat doet iets met je. Zeker als jij zo hard je best hebt gedaan voor die klant.

Als ondernemer ben ik natuurlijk altijd op zoek naar manieren om mijn bedrijf sterker te maken. De afgelopen jaren zie ik dat bij steeds meer ondernemers om mij heen dat ze ervoor kiezen om hun leven een beetje makkelijker te maken: ze kiezen voor het uitbesteden van hun accounts receivable management. Niet omdat ze het niet zelf kunnen, maar omdat ze hun tijd en energie willen richten op waar ze het verschil maken. Zeker in een grillige economie, waarin betalingsmoraal onder druk staat, is het zaak om je zaken strak te organiseren. Een paar onbetaalde facturen kunnen het verschil maken tussen winst en verlies – en daar laat ik het niet op aankomen.

Mijn ervaringen met accounts receivable management

Toen ik besloot om mijn accounts receivable management uit te besteden aan Atradius Collections, deed ik dat niet lichtvaardig. Ik ben kritisch op wie ik aan de knoppen laat zitten in mijn bedrijf. Mijn eerste gedachte was: gaat dit niet ten koste van het persoonlijke contact met mijn klanten? Word het niet te afstandelijk? Maar die zorg bleek ongegegrond. Wat ik juist heel erg ben gaan waarderen aan het contact met Atradius, is hun nette en correcte aanpak. Eerder had ik wel eens een ander accounts receivable bureau in de arm genomen, maar die waren vooral geinteresseerd in hun eigen belang. Atradius doet het echt anders. Ze nemen het traject van je over.  Echt geweldig! Van de eerste herinnering tot zelfs het inschakelen van juridische stappen. Dat laatste heb ik gelukkig maar een keer meegemaakt tot nu toe (ik klop meteen even af). Maar ook dat ging op een hele nette manier. Daardoor kan ik weer gewoon doen waar ik goed in bent: ondernemen, kansen pakken, en mijn bedrijf verder uitbouwen. En kan ik dat accounts receivable management laten voor wat het is.

Wat het mij concreet oplevert? Allereerst tijd – tijd die ik nu kan besteden aan het versterken van mijn onderneming. Maar het belangrijkste is misschien wel de gemoedsrust. Ik weet dat er een deskundig team achter me staat dat mijn belangen bewaakt en signalen snel oppikt. Mijn accounts receivable is overzichtelijk en actueel, en ik krijg heldere communicatie over de stappen die worden gezet. Dat geeft vertrouwen, maar soms ook gewoon opluchting, als ik eerlijk ben.

Previous «
Next »