3 tips om een datalek te voorkomen

  • Digi
  • oktober 9, 2020
  • Comments Off
datalek

Een datalek is een waar horrorverhaal voor een bedrijf. Er komen niet alleen allerlei gegevens vrij die privé moeten blijven, het kan ook een heel slechte impact hebben op de reputatie van een bedrijf. En dan spreken we nog niet eens over de boetes die een bedrijf kan krijgen voor het schenden van de GDPR wetgeving. Om dit allemaal te voorkomen, is het belangrijk dat elk bedrijf een duidelijk data- en privacybeleid heeft. Hierbij drie tips om dit goed te implementeren! 

  1. Train werknemers om phishing te herkennen

Een datalek is snel gebeurd … Eén werknemer klikt op een link in een phishing e-mail, en hackers kunnen al toegang hebben tot klantendata. Daarom is het belangrijk om alle werknemers goed te trainen op het herkennen van phishing e-mails en op hoe ze datalekken kunnen tegengaan. Denk bijvoorbeeld aan het verbieden van het kopiëren van persoonlijke klanteninformatie op USB-sticks, die makkelijk verloren gaan, of aan het trainen van het personeel zodat ze hun laptop steeds sluiten als ze opstaan. Als dit eenmaal een gewoonte is, zullen ze dit ook doen als ze ergens anders werken.

  1. Werk met GDPR-proof systemen

Zoals hierboven vermeld, is het belangrijk dat een werknemer geen privacygevoelige informatie mag downloaden op een USB, maar je kunt er ook voor zorgen dat dit gewoon geen mogelijkheid is. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om te werken met een document management systeem waarbij elke gebruiker andere rechten krijgt. Zo kan elke werknemer slechts de data zien die hij of zij nodig heeft voor de werkzaamheden. Dit soort systemen kunnen ook seintjes doorgeven als iemand bepaalde documenten met data bewerkt of downloadt. 

  1. Laat de IT van je bedrijf geregeld checken

Hackers worden steeds slimmer en IT omgevingen verouderen. Daarom is het een aanrader om geregeld je IT omgeving te laten checken of om in zee te gaan met een bedrijf dat de IT van je bedrijf continu monitort. Zo’n bedrijf kan IT advies geven en spot sneller opkomende problemen. Voorkomen is immers beter dan genezen – zeker als het gaat om datalekken. 

Welke stappen zet jouw bedrijf om GDPR-proof te zijn?

Previous «
Next »