Als je een eigen onderneming hebt, wil je deze natuurlijk zo goed mogelijk beschermen. Niet alleen jouw pand, website, producten en/of diensten, maar ook jouw merk. Wist je dat je pas écht eigenaar bent van jouw naam en logo als je deze registreert in het merkenregister? Dan kun je pas optreden tegen derden die uit jouw naam handelen. Hieronder lees je alles over jouw merk en logo registreren.
Wat is een logo?
Een logo is de visuele identiteit van een bedrijf of organisatie die wordt gebruikt voor de herkenbaarheid van het merk in communicatie-uitingen. Een logo kan een beeldmerk of een woordbeeldmerk zijn. Een beeldmerk is een abstracte weergave van de onderneming. De icoon, vorm of het symbool in het logo staat voor het bedrijf. Denk aan de swoosh van Nike of het steigerende paard van Ferrari. Een woordmerk in speciale schrijfwijze bestaat alleen uit letters in een bepaalde opmaak. Voorbeelden zijn het logo van Coca Cola, Google of dat van Philips. Je kunt ook kiezen voor een combinatie van beide (woordbeeldmerk). Hierbij zijn een woord en een symbool samengevoegd tot één logo. Burger King combineert bijvoorbeeld een oranje hamburger met rode letters in haar logo.
Waarom is je logo registreren zo belangrijk?
Als je een eigen bedrijf hebt, is het enorm belangrijk om jouw merk vast te laten vastleggen in het officiële (Benelux of EU) merkenregister, zodat niemand anders jouw naam en logo kan gebruiken. Een logo registreren is de enige manier om jouw bedrijf te beschermen tegen copycats en meelifters. Zonder registratie kan jouw logo klakkeloos overgenomen worden door anderen. Zij kunnen dan uit jouw naam handelen, zonder dat je er wat tegen kunt doen. Laat je je logo registreren, dan heb jij het alleenrecht om jouw logo te gebruiken en is het jouw eigendom. Juridisch sta je sterk, waardoor je kunt optreden tegen derden die jouw merk misbruiken.
Meer voordelen van je logo registreren
Naast dat je een monopolie op jouw merk hebt, zijn er nog meer voordelen van jouw logo registreren:
- Je kunt je merk en logo uiteindelijk verkopen of in licentie geven omdat je het daadwerkelijk bezit;
- Je beschermt jouw bedrijf tegen merkinbreuk door een sterke rechtspositie;
- Jouw merk komt betrouwbaarder over voor klanten, je mag namelijk het ® teken van registered trademark gebruiken.
Merk en logo registreren: stap naar de expert
Het is verstandig om een merk met logo in ieder geval te laten registreren in het thuisland, in dit geval in de Benelux. De Benelux-landen zijn georganiseerd onder één merkenverdrag, waardoor een merk en logo registreren niet alléén in Nederland kan. Wil je jouw merk met logo registreren, vraag dan advies aan een merkengemachtigde. Zij onderzoeken eerst of de aanvraag kans van slagen heeft. Hierbij wordt onderzocht of de naam en het logo niet te beschrijvend of misleidend zijn en of er geen verwarring ontstaat met bestaande merken. Zo voorkom je dat jouw aanvraag geweigerd wordt; dat scheelt je een hoop tijd en geld.
Blijf jouw merk en logo bewaken
Voldoet jouw merknaam aan alle voorwaarden én maken bestaande merkhouders geen bezwaar tijdens de oppositietermijn? Dan worden jouw merk en logo geregistreerd. Gedurende een periode van tien jaar heb jij het exclusieve recht op het gebruik ervan en ben je zeker dat niemand anders aan jouw merk en logo mag komen. Belangrijk is wel om jouw merk actief te laten bewaken door een merkengemachtigde. Dagelijks worden dan alle registraties en aanvragen in het register gecheckt, om te voorkomen dat er merkinbreuk wordt gepleegd. Zij kunnen ook bezwaar maken indien er een identiek of gelijkwaardig merk of logo wordt aangevraagd.