LinkedIn is een bekend zakelijk netwerkplatform waar professionals van over de hele wereld met elkaar in contact kunnen komen. Het is voor personen en bedrijven een digitaal visitekaartje, dat gebruikt wordt om de naamsbekendheid te vergroten in de zakenwereld. Geen wonder dat het kanaal bij veel bedrijven deel uitmaakt van de digitale marketingstrategie.
Twijfel jij nog aan de voordelen van dit kanaal? Dan hopen we je in dit artikel te overtuigen. We duiken namelijk dieper in de doelgroepen van LinkedIn én benoemen waarom het geen gek idee is om op dit platform te adverteren.
Wie zitten nou eigenlijk op LinkedIn?
Voordat we je een aantal redenen geven om LinkedIn serieus te overwegen, brengen we de doelgroep van LinkedIn in kaart. Want wist je dat:
- LinkedIn wereldwijd maar liefst 722 miljoen gebruikers heeft?
- in Nederland LinkedIn vijf miljoen gebruikers telt, waarvan er zo’n 771.000 dagelijks actief zijn? Zij loggen iedere dag in, leveren waardevolle bijdragen en reageren actief op de berichten van anderen.
- van alle LinkedIn gebruikers ca. 43% vrouw en 57% man is?
- 60% van de gebruikers zich in de leeftijdscategorie 25-34 bevindt?
- 50% van de internetgebruikers met een diploma een LinkedIn account heeft?
- 92% van de B2B marketeers wereldwijd LinkedIn heeft toegevoegd aan hun digitale marketingstrategie?
- 65% van de B2B bedrijven nieuwe klanten heeft binnengehaald door LinkedIn advertenties?
- LinkedIn voor zo’n 277% effectiever is in het creëren van nieuwe leads dan Facebook?
En dat brengt ons op het volgende; want deze cijfers zijn interessant, maar wat zijn de voordelen hiervan?
Nog iedere dag groei in het aantal gebruikers
Bovenstaande cijfers zeggen heel veel, maar wat het nog interessanter maakt, is dat LinkedIn nog dagelijks groeit in het aantal gebruikers. In 2020 telden LinkedIn 4,7 miljoen Nederlandse gebruikers en in 2021 waren dit er al 5 miljoen. Een stijging van 6%!
Targeten op een specifieke doelgroep
5 miljoen Nederlandse gebruikers zijn er flink wat en deze mensen kun je heel specifiek targeten. Dit maakt je campagne alleen maar succesvoller. Met LinkedIn adverteren kun je namelijk selecteren op onder andere functietitel, branche, interesses en vaardigheden. Ter vergelijking: in Google Ads kun je alleen classificeren op tijd en locatie. LinkedIn advertenties worden dus alleen getoond aan gebruikers die écht interessant zijn voor jouw bedrijf.
LinkedIn kent gebruikers met een doel
Als je kijkt naar andere social media kanalen, zoals Facebook en Instagram, is het verschil in gebruik heel groot. De gebruikers van deze platformen hebben niet per se een doel. Ze scrollen voornamelijk door hun tijdlijn voor entertainment. Op LinkedIn is dat heel anders. Daar hebben gebruikers wél een doel, dat te maken heeft met hun carrière of bedrijf. Dit maakt de kans groter dat gebruikers overgaan op een gewenste actie, zoals het aanmelden voor een webinar of het invullen van een contactformulier. Op LinkedIn heb je dus te maken met sterke leadgeneratie.
Je hebt het snel onder de knie
Adverteren op LinkedIn is redelijk eenvoudig en dat is ook niet onbelangrijk. Veel marketing disciplines, zoals zoekmachine optimalisatie en conversieoptimalisatie, vragen namelijk om meer kennis en expertise. LinkedIn adverteren kun je gelukkig redelijk snel onder de knie krijgen, omdat het niet (in tegenstelling tot Google Ads) oneindig veel soorten strategieën kent. Ook als je nog niet helemaal thuis bent in de mogelijkheden van LinkedIn kun je hier eenvoudig en snel mee aan de slag.
Ben jij hierdoor overtuigd van LinkedIn adverteren?