Werknemer in dienst nemen of payrollen?

  • Digi
  • oktober 1, 2018
  • Comments Off

U heeft een succesvol MKB-bedrijf. Uw omzetten groeien en parallel daaraan de werkdruk. U hakt de knoop door en neemt de beslissing om een collega aan te nemen. Dan komt u voor de keuze te staan om die medewerker zelf in dienst te nemen of het werkgeverschap uit te besteden aan een payroll bedrijf. Naast payrolling wordt het inhuren van personeel via een ZZP constructie ook steeds meer toegepast. In dit artikel zetten we enkele overwegingen op een rij in de vergelijking eigen loonlijst of payroll.

In dienst

Veel MKB-ers nemen personeel zelf in dienst, omdat ze het alternatief van payrolling niet kennen. Vanwege de economische crisis zijn veel MKB-ers op zoek gegaan naar die alternatieven. Teruglopende inkomsten en wel de hoge uitgaven aan personeel, niet van medewerkers af kunnen vanwege de vaste contracten of een langdurige ziekte zijn diverse redenen geweest voor ondernemers om af te zien van personeel in dienst nemen.

Personeel in dienst hebben betekent dat u als ondernemer zelf verantwoordelijk bent voor de gehele personeelsadministratie en eventuele risico’s bij bijvoorbeeld ziekte. Zaken waar u vaak minder verstand van heeft dan van ondernemen. De boekhouder of de accountant regelt de financiële kant van het werkgeverschap en heeft u een abonnement op een ARBO dienst. Wanneer u met een medewerker wilt stoppen heeft u soms een advocaat nodig om dat te regelen. Dit zijn allemaal zaken die u van het ondernemen afleiden. Het grote voordeel is dat als er nooit iets is met uw personeel, u lage kosten voor werkgeverschap heeft.

Payroll

Brengt u uw nieuwe collega onder bij een payroll bedrijf, dan heeft u de verantwoordelijkheid van de dagelijkse aansturing, maar niet de administratie en de risico’s die horen bij het werkgeverschap. Het payroll bedrijf is de juridisch werkgever van uw personeel en leent de medewerker uit aan uw onderneming. Het payroll bedrijf voert de salarisbetaling uit, doet de afdrachten aan de Belastingdienst en is verantwoordelijk voor de uitvoering van alle arbeidsrechtelijke regelingen waaronder bij ziekte de Wet verbetering Poortwachter.

De medewerker die via een payroll bedrijf werkt valt onder een CAO. In die CAO staat dat de medewerker de beloning moet krijgen die medewerkers die bij u in loondienst zijn ook krijgen. Zo is er geen verschil op de werkvloer in beloning tussen payroll medewerkers en eigen medewerkers.

Een medewerker die bij u in dienst is komt na 3 tijdelijke contracten in 2 jaar tijd in aanmerking voor een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd (OT). Dat is voor een medewerker van een payroll bedrijf anders. Er zijn de 1e anderhalf jaar geen verplichtingen tussen werknemer, het payroll bedrijf en de MKB-er. Na die anderhalf jaar kunnen er nog 6 tijdelijke contracten in 4 kalenderjaren doorlopen worden, in totaal 5,5 jaar flexibiliteit. Zijn er redenen om te stoppen met een medewerker? Dan kunt u doorgaans per direct stoppen.

Overweging

Beide vormen van werkgeverschap kennen voor- en nadelen. Wil een onderneming ontzorging, geen risico’s en flexibiliteit? Dan is payroll een goed gereguleerde optie om personeel ‘in dienst’ te hebben. Wil de ondernemer medewerkers aan zich binden en verwacht de ondernemer weinig gedoe met de medwerker? Dan is personeel zelf in dienst hebben een verstandig besluit.

Wilt u meer weten over wat payroll voor u betekent? Download dan de whitepaper via de website van Payrollplaats.

Previous «
Next »