Acties die je als ondernemer moet nemen: doelgroep formuleren

  • Rogier
  • juli 9, 2019
  • Comments Off
doelgroep definiëren

Wanneer je een onderneming bent gestart, komt daar heel veel bij kijken. Het is iets waar veel mensen zich op verkijken. Zo moet je bijvoorbeeld zorgen voor een deugdelijke administratie. Je moet btw-aangiftes doen, facturen uitschrijven en nog veel meer. En dat is dan alleen nog maar het administratieve aspect. Ook moet je soms een ondernemingsplan schrijven om krediet te krijgen. Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je je onderneming aan de man moet brengen. Je moet reclame maken en de juiste doelgroep bepalen. Maar hoe bepaal jij als ondernemer de juiste doelgroep voor je bedrijf?

Doelgroep definiëren

Reclame maken is al een lastig proces, maar je doelgroep formuleren is misschien nog wel lastiger. Voordat je echt actief reclame gaat maken, is het wel van belang dat jij je doelgroep gaat vaststellen. Dit is het fundament, en veel ondernemers verkijken zich daar nog wel eens op. Hoe goed je reclame ook is. Hoe wervend je teksten ook zijn. Als je reclame maakt voor de foute doelgroep is het tamelijk zinloos. Maar hoe dan je doelgroep bepalen? Met andere woorden: hoe ziet de ideale klant eruit

Tip: doelgroep definiëren aan de hand van segmenten

Je doelgroep heeft bijna altijd betrekking op je product of dienst. Het is dan ook belangrijk om in het kader daarvan je doelgroep in verschillende segmenten onder te verdelen. Leeftijd, geslacht en interesses. Stel je bijvoorbeeld voor dat je computerproducten verkoopt. Het eerste segment waar je dan mee te maken krijgt, is de leeftijd. Verkoop je producten aan ouderen of jongeren? Indien je echt specifieke computerproducten verkoopt, is de kans groot dat vooral jongeren er interesse in hebben. Qua geslacht is het dan meer logisch dat je je op mannen focust. Mannen zijn over het algemeen namelijk meer bezig met computers dan vrouwen. Zeker wat betreft het in elkaar zetten en andere snufjes. Van de jonge mannen die interesse hebben, zullen het dan voornamelijk mensen zijn die op computerwebsites zitten. Je zou dan bijvoorbeeld reclame kunnen maken op dergelijke website.

Hoe ziet de ideale klant eruit?

Dit is dus een voorbeeld van hoe je je doelgroep kunt bepalen. Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden, maar het is belangrijk om het stapje voor stapje te doen. Dan krijg je ook een stuk beter overzicht. Aan de hand van deze kennis kun je dan je reclame-tactieken bepalen. Ga je online adverteren of offline? Of beide?

Previous «