De aanschaf van een product online is eenvoudig. En dat gemak hebben we inmiddels allemaal wel ontdekt. Mensen gebruiken het internet voor informatie, winkelen, ze lezen reviews en maken een reis over het wereldwijde web om te ontdekken wat hij hen past. Een aankoop doen is eenvoudig, maar er gaat een hele reis aan vooraf. De bezoeker zoekt naar informatie en doet onderzoek. Maar waarom koopt iemand wat in jouw webshop? Dat heeft te maken met in hoeverre jij conversieoptimalisatie (CRO) toepast.
Wat is conversie voor jou?
Een conversie is afhankelijk per product, dienst, branche en doel. Een conversie hoeft zeker niet alleen de aankoop van een product te zijn. Het downloaden van een brochure kan ook een conversie zijn, net zoals het achterlaten van een telefoonnummer. Een conversie is dat wat waarvan jij zegt het belangrijk is voor jouw business. Jij maakt een definitie van een actie die de bezoeker moet doen.
Optimaliseer je een conversie?
Conversieoptimalisatie is gericht op het verhogen van de conversie. Je wilt dat een bezoeker een conversie/actie doet. Om dit te doen heeft een bezoeker hulp nodig. Denk aan de juiste informatie of een logisch menu. Maar hoe zet je conversieoptimalisatie dan in voor jouw website?
Start met je bezoeker
De bezoeker staat centraal bij conversieoptimalisatie. De bezoeker komt niet dagelijks op jouw website en heeft het zeker ook niet allemaal bedacht. Is jouw website wel logisch met jouw bezoeker of toch niet? Wanneer je start met optimalisaties moet je dus de bezoeker centraal zetten. Praat met je doelgroep en ontdek zo wat zij precies verwachten.
Een goede huisstijl is belangrijk voor je herkenbaarheid. Maar deze stijl maak je niet omdat jij het zo mooi vindt, maar omdat het de doelgroep aanspreekt. Een bezoeker moet centraal staan op alle punten voor jouw website. De beleving van de klant zorgt ervoor dat jij het beste resultaat behaald.
Geef hulp
Een bezoeker heeft niet alleen bepaalde zaken die hij of zij mooi vindt, ook heeft hij bepaalde verwachtingen van een website. Zorg dus voor voldoende hulp op de website. Een goede start hierin is een menu dat duidelijk is. Zorg ervoor dat de bezoeker zich makkelijk kan navigeren over de website. Een duidelijke menustructuur helpt hierbij.
Een menustructuur kan direct duidelijk maken wat jij aanbiedt. Zo weet de bezoeker snel of hij of zij op het goede pad zit of niet. Dit soort zaken is het bieden van hulp voor de bezoeker.
Overgaan tot actie
Een bezoeker die voldoende hulp krijgt en op een website zit die mooi is, doet niet automatisch zomaar een conversie. Geef een stukje extra hulp met een call-to-action (CTA). Denk bijvoorbeeld aan knoppen op de website. Een knop met daarop de woorden ‘Neem contact op’ is ontzettend duidelijk en direct een CTA. Maak duidelijke boodschappen naar je bezoeker, dit maakt de kans op klikken groter.
Maar dit is niet het enige. Een button moet ook de juiste plek zitten op de website. Een button logisch plaatsen klinkt makkelijk, maar denk vanuit de bezoeker. Waar vind hij of zij dit logisch? Denk bijvoorbeeld aan een contact button op de website. Deze zit vrijwel altijd op dezelfde plek met een reden.
Optimaliseren is testen
De voorgaande tips waren soms kleine zaken die je kunt veranderen in het kader van conversieoptimalisatie. Maar er zitten ook zaken tussen die niet voor de hand liggend zijn. Daarnaast kan een klein verschil op de website ook het verschil maken in conversie. De belangrijkste les is uiteindelijk dat je moet testen.
Conversieoptimalisatie betekent veel testen. Dit kun je doen met behulp van een A/B test of bijvoorbeeld bepaalde onderzoeken doen met jouw doelgroep. Zo zie je wat goed werkt en wat niet goed werkt. Alleen zo weet je meer over jouw doelgroep en hoe jij meer conversie kunt bereiken.