Digitaliseren is de toekomst voor bijna alle bedrijven

  • Digi
  • juli 7, 2021
  • Comments Off
digitaliseren

Door Corona balanceert een grote groep ondernemers op de afgrond van een faillissement. Ondanks dat we deze week te horen kregen dat de economie een stuk veerkrachtiger is dan gedacht, en het herstel veel sneller gaat, merken bedrijven in sommige branches daar niet veel van. Wie weinig financiële reserves heeft, kan het knap lastig krijgen. Digitaliseren zorgt echter voor meer flexibiliteit, structuur en overzicht, met meer efficiëntie, professionaliteit en klantgerichtheid. Daarmee kunnen ondernemers het verschil gaan maken en de weg naar herstel inslaan. Daarom wordt digitaal werken steeds belangrijker.

Covid dwong tot meer digitaal werken

Door de Corona crisis werden veel bedrijven gedwongen om meer digitaal te gaan werken. Hierdoor ontstond zowel vraag als aanbod, wat bijvoorbeeld MKB Digital Workspace bewijst: zij koppelden al in april 2020 tech-studenten aan mkb-ondernemers, om hen te ondersteunen bij hun digitale stappen. Ondernemers gaan daarbij het snelst hun administratie digitaliseren, wat ze ook als het sterkste voordeel van digitaal werken beschouwen. Daarnaast gebruiken ondernemers digitalisering voornamelijk om data op te slaan en interne processen te optimaliseren.

Aan de andere kant heeft Corona digitalisering vertraagd

Uit onderzoek blijkt echter dat de corona crisis de digitalisering van bedrijven juist heeft vertraagt. Gebrek aan budget is de voornaamste reden, doordat de omzetten door de crisis zijn gedaald. Gebrek aan kennis blijkt ook mee te spelen. Vooral in de digitale economieën heeft de corona crisis de digitalisering onderbroken. Met andere woorden: wie met een voorsprong begon, ziet die nu afnemen. Dat is jammer. Zo zegt slechts 27% van de digitale ondernemers in Nederland al genoeg digitale technologie te hebben geïntegreerd om de crisis te overleven.

De digitale versnelling

Van makkelijke digitale oplossingen tot noodzakelijke digitaliseringen zoals klantbeheer en samenwerken op afstand tot het volledig plannen en managen van meerdere projecten: de digitale versnelling wordt de komende tijd een digitale vloedgolf. Europa rekent op krachtige digitale transformatie, onder andere qua bedrijfstechnologie. Vooral bedrijven die zich op groei blijven focussen, doen er goed aan om te verkennen op welk vlak zij een winst in efficiëntie, productiviteit, klantgerichtheid en samenwerking kunnen boeken als het om een digitale revolutie gaat.

Een centrale hub waar alle informatie samenkomt

Met work management software kun je als bedrijf een stuk professioneler werken. Er is één centrale hub waar alle informatie wordt verzameld. Zo kan men binnen een bedrijf nauw samenwerken. Ook op afstand. En als jij niet continu alle nieuwe informatie zelf hoeft te verwerken, kun je je focussen op je core business. 

En dat is precies wat ondernemers en hun teams in het mkb nu nodig hebben. De data binnen jouw bedrijf kan een enorme rol spelen in het nemen van slimme zakelijke beslissingen. Facebook kan beter advertenties verkopen doordat het weet wat zijn gebruikers leuk vinden. Kleine ondernemers kunnen data gebruiken om hun financiën te optimaliseren, klanten beter te dienen en hun aanbod beter op hen af te stemmen.

European Digital Single Market

Hierom komt de EU met initiatieven, zoals de European Digital Single Market. De klant is nu namelijk meer digitaal en veeleisender dan ooit. Daarnaast zit ook de concurrentie buiten Europa op de digitale trein. Teams zullen daarom in de toekomst nog meer op afstand moeten kunnen samenwerken en ondernemers en managers moeten op afstand leiding kunnen geven. Sinds het begin van de corona crisis staat digitalisering daarom hoog op de Europese agenda. 

De toekomst is op dit moment onvoorspelbaar. Inzichten uit data kunnen straks zomaar het verschil maken. Een aantal ondernemingen zullen het niet halen, anderen zullen juist gaan groeien. Wie digitaal bewapend is, geeft zichzelf de beste kansen.

Previous «
Next »