Nu de coronacrisis het dagelijkse leven helemaal op zijn kop heeft gezet, hebben steeds meer bedrijven beslist om hun werknemers van thuis uit te laten werken. Dat betekent dat er velen nu moeten omgaan met een ongewone uitdaging: full time van thuis uit werken.
Zelfs al heb je dat eerder gedaan, is de ervaring nu helemaal anders. Het Coronavirus zorgt er niet alleen voor dat je hele familie ook voortdurend thuis is, spelende kinderen inclusief, maar het thuiswerk kwam onverwacht. En nog erger: je weet niet hoe lang het nog zal duren voordat je weer naar kantoor kan.
Deze tips zullen je helpen om je thuiswerk in tijden van Corona aangenaam te maken.
Draag je werkkleren
Dit lijkt een doodnormale zaak, maar is het niet. Wie thuiswerk kan in de verleiding komen te staan om gewoon in zijn pyjama aan de slag te kunnen. Het is iets wat veel thuiswerkers als een voordeel zien. Toch doe je het beter niet. Het veranderen van kleren en je klaarmaken in de ochtend zoals je anders doet, zorgt immers voor een mentale klik. Het omkleden staat als het ware voor het klaar zijn om werk te verzetten.
Zorg voor een laptop
Af en toe je persoonlijke laptop gebruiken voor je werk kan geen kwaad, maar nu je fulltime een laptop nodig hebt, zorg je beter voor een aparte. Een computer huren die je in je werkplaats thuis kan plaatsen helpt je om het kantoorgevoel te creëren.
Wil je af en toe vanuit de tuin werken, dan kan je ook een laptop huren.
Hou je aan vastgestelde werkuren
Thuiswerk is leuk omdat je zelf je tijd kan indelen. Een statement die je waarschijnlijk wel al eens hebt gehoord. Toch is ze fout. Om zo efficiënt mogelijk te zijn houd je je beter aan een vast opgesteld werkschema. Uiteraard kan je die uren nu beter gaan schikken naar je persoonlijke agenda.
Stel grenzen met je kinderen en partner
Ook voor je partner en kinderen kan het ongewoon zijn dat je thuis werkt. Het is niet ongewoon dat ze gaan denken dat je ook voor hen beschikbaar bent tijdens die “kantooruren”. Maak daarom afspraken over wat wel en wat niet kan. Veel thuiswerkers geven hun kinderen daarom nu meer schermtijd. Leg hen uit dat dit een tijdelijke regel is. Werkt je partner ook nog tijdens de coronacrisis? Overweeg dan in shifts te werken zodat altijd iemand de kinderen kan bijstaan.
Communicatie
Zeker nu social distancing ervoor zorgt dat je minder sociale contacten zal hebben de komende weken of maanden, is communicatie erg belangrijk. Gebruik videogesprekken om te overleggen met collega´s of je baas.