Wanneer moet je SEO uitbesteden aan een SEO bureau

  • Digi
  • december 19, 2019
  • Comments Off

Tegenwoordig kun je er niet meer omheen. Online marketing is een van de manieren om je doelgroep te bereiken. Online marketing bestaat uit vele facetten. Zo heb je email marketing, social media-marketing, content marketing of search engine marketing. Dit laatste type marketing bestaat uit twee delen te weten Search Engine Optimalization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). In dit artikel zet ik uit een wanneer je moet kiezen voor SEO uitbesteden aan een SEO bureau. 

Korte introductie in de wereld van SEO 

Mooi, je bent je ervan bewust dat ook jij aan de slag moet met online marketing. Specifiek gezien met je SEO. Maar wat is SEO eigenlijk. Een korte introductie. De meeste mensen online zoek via een zoekmachine naar antwoorden op hun vragen. Ze stellen zo’n zoekmachine een vraag en op basis van een algoritme laat zo’n zoekmachine de meest relevante resultaten zien. Deze resultaten, wanneer er geen ‘advertentie’ voorstaat, noemen we organische zoekresultaten. Met SEO probeer je jouw website vindbaar te maken in zo’n zoekmachine, om dus hoog tussen de relevante resultaten te staan. SEO omvat verschillende technieken. Deze technieken zorgen er voor dat jouw website technische optimaal presteert, jouw content super relevant is en jouw website autoriteit heeft (links die verwijzen naar jouw website). 

SEO uitbesteden of zelf doen? 

Het is een vraag die veel bedrijven zich vroeg of laat toch een keer gaan stellen. Wanneer je klein bent en net start kun je met handige tools zelf aan de slag gaan met SEO. Maar wanneer je gaat groeien of al redelijk ‘groot’ bent als organisatie dat zijn deze tools niet meer afdoende. Je zult dan ook de keus moeten maken: ga ik de SEO zelf doen of neem ik een SEO specialist in de hand? Dit is natuurlijk een moeilijke keuze, want levert je investering in een SEO bureau meer op, dan nu? Hieronder beschrijf ik waarom SEO uitbesteden voor jouw bedrijf een goede keus is.

1. Je beschikt niet over de juiste kennis 

Waar een visboer geen advies geeft over vlees, kan een slager dat niet over vis. We beschikt de slager over de juiste kennis om jou te voorzien van informatie over biologisch vlees. Ditzelfde geldt voor SEO. Jij weet waarschijnlijk heel veel over jouw branche, maar dat wil niet zeggen dat jij ook genoeg kennis over SEO hebt. Een SEO specialist heeft daarentegen veel kennis over hoe de vindbaarheid van jouw website in zoekmachines verhoogd kan worden. Jullie kunnen elkaar dus aanvullen met kennis. SEO is een uitgebreid vakgebied. Dat heb je niet zomaar onder de knie. Ook staat SEO nooit stil. Een SEO bureau zorgt ervoor dat ze altijd op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Moet je dit zelf allemaal uit pluizen dan is de kans groot dat de investering in SEO niet de gewenste vruchten afwerpt. 

2. Je mist ervaring

Als automonteur is het hebben van ervaring belangrijk om een auto goed te repareren. Ook voor het uitvoeren van SEO werkzaamheden is ervaring belangrijk. Het SEO vakgebied is heel breed. Het ‘even’ leren van SEO is er dan ook niet bij. Vaak zijn SEO specialisten al meerdere jaren werkzaam binnen het vakgebied. De meeste gaan al richting de vijf jaar of meer. Het zelf uitvoeren van de SEO, voor als je ervaring mist, zou dan ook meer kwaad dan goed kunnen doet voor je website. 

3. Je wil als ondernemer, ondernemen 

Het klinkt gek, want aandacht besteden aan je marketing is toch ook ondernemen? Ja zeker, maar door een SEO bureau in de arm te nemen krijg jij weer tijd het ‘echte’ ondernemen. Want alle tijd die jij in de marketing steekt, kun je niet in je klanten steken. En ook jouw klanten willen jouw aandacht. Je moet SEO dan ook niet als een kostenpost zien. Het is een investering, die zowel geld als tijd oplevert. Doordat je hoger in de zoekmachine rankt, ben je voor je doelgroep beter vindbaar. Dit levert waarschijnlijk nieuwe klanten op. En door dat de SEO specialist zich bezighoud met jouw SEO heb jij alle tijd en aandacht voor je klanten. 

4. Je wil je concurrenten voor blijven 

In welke branche je ook zit, concurrenten heb je altijd. Deze concurrenten wil je natuurlijk graag voor blijven. Maar het zelf uitvoeren van SEO kost veel tijd en kun je zo maar twee stappen achterlaten lopen op de concurrentie. Door je SEO uit te besteden, ben je je concurrenten voor. Een SEO specialist houd namelijk de stappen van concurrenten ook in de gaten en speelt hier waar nodig op in. Hierdoor blijft jouw positie behouden in de zoekmachines, wat uiteindelijk meer bezoekers oplevert.

Previous «
Next »